Mary Robinette Kowal: Počítání hvězd


Knihu jsem dostala od muže k Vánocům a tentokrát jsem tak trochu tušila, co bych mohla čekat, protože jsme se o ní bavili už před Vánoci. Jelikož jsem měla alespoň malou představu, tak jsem se na knihu velice těšila. A musím říct, že rozhodně pro mě nebyla zklamáním. 

Děj knihy se odehrává v padesátých letech minulého století, kdy na území Spojených států dopadl meteorit. Svět se srovnává s následky války a teď se ještě musí vypořádat s další katastrofou, která nemá jen aktuální dopad, ale největší hrozbu představuje v horizontu budoucích desetiletí. Hlavní hrdinka Elma Yorková, fyzička a pilotka, se musí popasovat nejen s hrozbou, která se vyskytuje na Zemi, ale také s tím, jak se jako žena prosadit.

Na knize se mi opravdu moc líbí, že jako sci-fi není zasazena do budoucnosti, ale do minulosti a rozvíjí myšlenku alternativní historie. Navíc na reálných a jasně uchopitelných základech. Zároveň se mi líbí, že událost, která v knize nastala, nemá jen momentální a okamžitý efekt, ale nejvíce se projeví až v budoucnu. Také mi přijde zajímavé a celkem aktuální, jak se lidé k této záležitosti stavějí - najdeme zde popírače, jedince, kteří budou dělat problémy, protože jejich generace se to už týkat nebude, i naprosté fanatiky. 

Hlavní hrdinka knihy mi byla velice sympatická - je chytrá, inteligentní a správně průbojná. Trochu mi tedy vadily její záchvaty úzkosti, protože se v mém podvědomí nějak neslučovaly s tím, jak se snažila dosáhnout svých cílů. Já chápu, že každý z nás reaguje na stres jinak a že každý z nás může dostat záchvat paniky s různými projevy, ale bohužel se mi to nějak neslučuje s cílevědomostí, se kterou se snažila dosáhnout toho, co tu nechci spoilerovat. Osobně leckteré její pohnutky a motivy chápu více než dobře, ale pořád je vnímám dost protichůdně k její cílevědomosti. Pokud máte někdo jiný názor, respektuju ho a pokud mi to budete umět vysvětlit, budu ráda, ale takhle mi to prostě nesedělo.


Co se týká samotné knihy, moc akce nečekejme. Jedna větší, svižnější akce knihu otevírá, ale zbytek už je takový klidnější a pomalejší. Spíše se soustředíme na popis situací. Na jednu stranu mi to nevadilo, protože kniha je ve své podstatě zajímavá a čekáte, kdy se co zvrtne, a máte čas vytvořit si vztah k hlavní hrdince, ale v některých pasážích se kniha hrozně táhne. Na druhou stranu kapitoly jsou relativně krátké a dobře se čtou, což ty táhlejší úseky trochu zmírní.

Celkově knihu hodnotím velice kladně - příběh se mi líbil, vyhovovaly mi krátké kapitoly, vlastně jsem si užila i větší absenci akce. Menší nesrovnalosti vidím jen v hlavní hrdince a utahanost děje v jedné části knihy. Celkově hodnotím 4,5* z 5*.

Komentáře

  1. Téma knihy zní pro mě velmi zajímavě, já ráda různé alternativní časové linky. Kniha mě ale doteď úplně minula, až nebudu mít co číst, tak se po ní poohlédnu. :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat